Tesla Model X 90D


Vi hämtar nya Tesla Model X 90D hos Tesla Sverige för ett nytt reportage till carblog.se följ med när vi testar bilen både i Stockholm och på en längre sträcka upp till Åre för att se hur bra batterikapaciteten verkligen är.

Tesla Model X
Det första vi slås av är det fantastiska ljudet i bilen. Testbilen är utrustad med det extra ljudpaketet som är tillval. Vi lär oss snabbt de snygga och diskreta infällda handtagen till bilens dörrar (som inte åker ut som på tidigare Model S versionen), dock märker vi att nya medpassagerare har lite svårt att veta var dom ska trycka för att öppna dörrarna första gången. Enklast är att trycka en gång längst till höger på det silvriga handtaget så öppnas den vanliga framdörren eller längst till vänster för att öppna bakdörren med de coola vingarna.

Tesla Model X
Förarmiljön i nya Tesla Model X känns bekant från Model S dock med en stor skillnad, den mycket stora framrutan (det känns nästan som att sitta i en helikopter). Vi störtgillar den nya stora vindrutan och kan se flygplanen flyga förbi ovanför oss. För att inte skymma sikten så har Tesla designat en mindre backspegel med mörkare glas i samt två smarta solskydd som fälls ut manuellt när solen bländar föraren eller passageraren.

Tesla Model X

Vi ställde några frågor till Tesla som vi undrade över.
Varför blir glastaket rött när det är blött?
-Det kan bero på att glaset anpassar sig efter olika ljusintensiteter.
Tesla Model XTesla Model X

Finns det lastskydd till bagaget när den bakre raden är nedfälld?
-Vi har inte fått någon information om detta men troligtvis kommer det inom en snar framtid.

Varför går de snabbare att ladda första halvan av batteriet?
-Att ladda varje cell är som att fylla ett glas vatten utan att spilla. När glaset fylls minskar man så småningom flödet för att få med varje droppe. För batteriet innebär det att strömstyrkan minskas successivt för att balansera cellspänningen för att slutligen minskas till en svag underhållsladdning.

Är solfilmen för bakrutorna från fabrik?
-Ja, för Model X.

När vi testar vindrutetorkarna i högre hastighet så känns den lite som en klen stråle, då de sitter på själva torkarbladsarmen.

Tesla Model X
I de tidiga Model S-versionerna fanns det ingen förvaring i framsätet förutom handskfacket. Nu har Model S fått en mittkonsol som standard och baksätena i Model S ska också vara utrustade med förvaringsutrymmen. I Tesla Model X finns det bra med förvaring i dörren fram men dock ingen förvaring där bak.

Tesla Model X
Vi har inte en Model X utrustad med Autopilot version 2, vilket innebär att bilen är utrustad med fler kameror bl.a. på sidorna av bilen. Vi testar Autopilot hardware nr1 och den fungerar toppenbra. Vi läste på ett Tesla forum att det går att köra så fort som 150km/h med Autopiloten aktiverad. Under vår längre körsträcka mot Åre så är det fantastiskt att ha Autopiloten aktiverad.

Tesla Model X
Styrningen känns också uppdaterad i nya Model X jämfört med styrningen i Model S. Den känns lättare och mer elektronisk. Vi märker efter att ha kört bilen i en vecka att det gör mycket tack vare den stora glasrutan som släpper in så mycket ljus i bilen.

Tesla Model XTesla Model X
Navigatorn är väldigt intelligent och hjälper oss att hålla koll på vår resa, hur mycket vi behöver ladda och var. En fullt laddad Tesla Model X 90D går ca 40mil i det läge vi valt att ställa in.

Tesla Model X
Vi jämför Tesla Model X nyckeln med Model S nyckel.

Video: Jansan Mariyathas
Musik: David Komar
Text & Bild: Love Sahlin