Tesla Model S P90D


Vi hämtar upp en ny Tesla Model S P90D med ludicrous mode
som vi hört så mycket om. Vi vill testa bilen på längre sträckor
och sätter därför sikte mot Höga Kusten. Det känns lite nervöst
att ge sig iväg så långt för första gången med en helt eldriven bil.
Bilen går bra och är väldigt rapp. Vid Gävle Bro stannar vi för en
fikapaus och laddar batteriet vid Teslas egna Supercharger.
Vid 40 minuters laddning är batteriet ca 80% fullt vilket ger
ca 35-40 mil.

Tesla Model S P90D
Navigatorn hjälper oss att hålla koll och vid Gävle
Bro visar det sig att vi bara behöver ladda i 20 minuter för att nå nästa Tesla
Supercharger i Sundsvall. Bilen är mycket tyst och vi får många
blickar när vi smyger oss ut på E4an. I lite högre hastigheter
hörs däck och vindbrus något mer, men det är ändå inte störande. Det
känns skönt att kraften kommer på en gång när vi trycker foten
på gasen och att inte behöva gasa upp i tex. 1500 varv för att nå bästa prestandan för en omkörning.

Tesla Model S P90D

Väl framme vid Sundsvall laddar vi i 15 minuter och passar på att fika. Det kan vara lite trixigt att hitta själva supercharger-platsen, oftast står de bakom eller bredvid en bensinstation eller hamburgerrestaurang. Vi åker ett varv runt för att till slut hitta laddstationen. Vi behöver
inte köa för att ladda bilen vid någon av Teslas Superchargerstationer,
vilket vi har sett på bilder från Hong Kong. Det är gratis att ladda
vid en Supercharger och via mobilappen ser vi hur mycket
bilen har laddat och hur fort det går. Vi får ut ungefär 50 mil/h
via Superchargern, 50 km/h via 3-fas och 15 km/h via ett
vanligt eluttag.

Tesla Model S P90D

Vi fortsätter mot vårt mål Högakustenbron. Väl framme
vid vårt mål släpper el-nervositeten och vi känner oss
imponerande av bilens prestanda. Vi har kört mer än 50 mil och
är förvånade att det gick så pass bra. Det kändes inte jobbigt att
behöva stanna och ladda batterierna. Det kändes naturligt att
stanna för att fika eller äta lunch och vi behövde inte planera så
mycket då navigatorn skötte vägledning och hur mycket vi behövde ladda vid varje laddstation.

Tesla Model S P90D

Vi kopplar in laddaren precis utanför stugan som vi ska bo
i. Först indikerar laddaren ett rött sken, vi vänder på laddaren i eluttaget och då börjar bilen ladda. Laddaren blinkar grönt vilket betyder att vi har växelström. När vi låser bilen så fälls backspeglarna elegant in. En annan trevlig funktion är att
backspeglarna fälls nedåt när vi backar in till stugan.
Under vårt test på motorvägen så slog det oss att bilen faktiskt
visar den reella hastigheten. Oftast visar traditionella bilmärken några km/h mer än vad vi kör. Vi testar med olika appar bl.a. Waze som mäter gps-hastigheten, och det är samma hastighet som farthållaren håller i bilen. Bra av Tesla tycker vi.
Tesla Model S läser av hastighetsskyltarna så vi behöver inte känna någon oro för att vi håller fel hastighet.
En trevlig gest som vi lade märke till var att flera Tesla ägare vinkade glatt till oss när vi passerade varandra, liknande
MC- och snöskoterkulturen.

Tesla Model S P90D

Tesla har hel- och halvljusautomatik vilket underlättar på de
norrländska skogsvägarna, dock så följer inte strålkastarna med
när vi svänger som vissa andra bilmärkens adaptiva strålkastare gör.
Vi behöver inte vara rädda för att korta körningar ska skada miljön,
motorn behöver inte bli varm, bilen är igång och startar
så fort vi för ned växelväljaren till D. Alla Tesla-bilar är
automatiska och väldigt behagliga att köra. När vi släpper gas-
pedalen så känner vi att bilen motorbromsar och batterierna
laddas samtidigt.

Tesla Model S P90D

Vid längre körsträckor så är autopiloten och
farthållaren helt fantastiska tillsammans. Farthållaren håller
avståndet till framförvarande bilar och bromsar in om en bil
kommer för nära. Autopiloten styr bilen och fungerar riktigt bra
på lands- och motorvägar. Så länge bilen känner av sidolinjerna
eller en bil framför fungerar autopiloten. Blir det för dåligt väder i form av snö eller skyfall så fungerar den inte vid alla tillfällen. Så fort en grå rund hastighetskylt dyker upp till vänster om hastighetsmätaren fungerar farthållaren och när det dyker upp
en grå ratt till höger så går det att aktivera autopiloten. Det gör
vi genom att trycka farthållaren mot oss två gånger (om ni
trycker farthållaren fyra gånger snabbt mot er så får ni en lekfull
effekt och ljud som dyker upp).

Tesla Model S P90D

Det ända negativa med baksätet är att det inte finns några
sidofack eller mugghållare (Det är på gång i tillverkningen med mugghållare för baksätet). Det är ett rymligt baksäte och
mittenpassageraren kan ha sina fötter naturligt placerade. Golvet är platt i baksätet, bilen behöver ingen tunnel till kardanaxeln vilket är
väldigt skönt. Vår testbil är utrustad med ett D (Dual Drive) i
modellbeteckningen vilket betyder fyrhjulsdrift. Vår P90D är
utrustad med två elmotorer.
När vi gav oss av på resan packade vi bilen full med
kamerautrustning, väskor och drönaren. Vi öppnade
motorhuven och upptäckte att vi också kunde packa fram i
bilen, det behövs ju inte plats för någon stor motor.

Tesla Model S P90D
När vi kommer in i Sundsvall kommer vi på att ingen start
och stopp behövs för motorerna, dom är igång hela tiden och släpper inte ut några avgaser. Laddar vi bilen på en ny plats
kommer den upp som en liten ladd-symbol i bilens GPS.
Bilens prestanda är grym med 967 Nm fördelade på två
motorer och med ludicrous mode skjuter bilen fram, 0-100km/h
går på ynka 3 sekunder. Riktig sportbilskänsla (fast utan
motorljudet).
Vi testar den adaptiva fjädringen i bilen, en smart funktion är att bilen känner av att vi höjt upp den tidigare på samma plats och höjer då bilen automatiskt när vi kör upp till stugan.
Autopiloten byter till och med fil automatiskt om vi trycker ner
blinkers och håller i ratten försiktigt.

Tesla Model S P90D
En annan spännande funktion som vi testar via Teslas Android
app (finns även för iPhone) är Summon. Om bilen skulle vara
inklämd mellan två bilar eller om du vill köra in bilen i
garaget startar du bara appen och väljer Summon. Då kan du
köra bilen framåt och bakåt via din mobil utan att någon sitter i
bilen. Det är en märklig men mäktig känsla första gången vi
testar funktionen. Ett tips vi fick från en annan Teslaägare när
vi laddade bilen var att det är bättre att ladda hemma i ett
vanligt eluttag eller 3-fas för det sliter inte lika mycket på
batterierna som i en Supercharger.
När vi lämnar tillbaka bilen en vecka senare och kört
drygt 150 mil så är vi helt förälskade i bilen och alla fördomar mot att
elbilar inte kan vara snygga eller snabba har blåst bort.

Text: Love Sahlin
Foto: Mattias Sjömäling

Tags: , ,