Tesla Model S P100D


Vi hämtar upp världens snabbaste produktionsbil Tesla Model S P100D, vi får nypa oss själva i armen. Det känns som en dröm. Hur kan en elektrisk miljövänlig bil prestera en sån rå kraft?
Tesla Model S P100D

Teslan som vi får låna är utrustad med den senaste tekniken. En trevlig funktion är ac kylning i framsätena. Det nya stora glastaket som sträcker sig från framsätena till baksätena är riktigt snyggt. Om du inte väljer till öppningsbart glastak så får du det stora glastaket som inte har någon uppdelning som det öppningsbara har. Det märks att Tesla utvecklar även Model S med nya funktioner, en klar förbättring är att det går att ställa in nackskydden och ryggstödet i framsätena.

Tesla Model S P100D

Vi sätter siktet mot Norge och deras högsta berg Galdhöpiggen, som vi ska bestiga. Enligt teslas beräkning ska resan ta 13 timmar och 20 minuter. Full laddning med P100D ger omkring 48 mil, vilket bla. räcker till Sundsvall från Stockholm utan laddning. Vår testbil som har 75 kilowatt-batteriet räcker inte hela resan då den klarar ca 37 mil.
Nog pratat om räckvidd och kilowatt, nu är vi på väg och första snabbladdningsstoppet är i Karlstad granne med en Max restaurang vilket är ett perfekt lunchstopp.
Det är tur att vi valt att ta Teslan till Norge, där kryllar det av Tesla-bilar och superchargers. Resan går utmärkt tack vare det stora batteriet under bilen. Det behövs nu när vi ska köra så långt.

Tesla Model S P100D
Vi hinner fram innan Spiterstulen (vandrarhemmet som vi ska bo på vid foten av Galdhöpiggen) hinner stänga.
Vi sover några timmars skönhetssömn innan vi stiger upp tidigt på morgonen för att äta frukost och packa matsäcken för dagens äventyr. Galdhøpiggen som norskarna själva säger det på är beläget 2469 meter över havet.
Efter dagens äventyr är vi helt slut och somnar direkt efter dagens 12 timmars vandring upp på toppen av Galdhøpiggen.

Tesla Model S P100D
Dagen efter gör sig träningsvärken påmind från gårdagens bravader och vi bestämmer oss för att utforska de Norska fjällvägarna som vi hört mycket gott om. Först måste vi åka ner till närmaste snabbladdare i Bismo för att ladda på batteriet. Nere i Bismo stannar en ny Tesla Model X 100D bredvid oss för att ladda och prata med oss. I Sverige är 100-kilowatt modellen mer ovanlig men i Norge har nya modellen redan börjat ploppa upp. En turistbuss stannar till med en full last av glada kineser som stiger ut och börjar fota och studera Tesla-bilarna noggrant.

När alla battericellerna är fulladdade igen efter ca en timme så knapprar vi in Sognefjellet Sommarskisenter som ligger på mitten av den fina Norska fjällvägen som vi har blivit rekommenderade.
De flesta vägarna i Norge är det max 70 kilometer per timme som gäller, då vägarna är väldigt krokiga. Den ända motorvägen som tillåter 110km/h är innan och efter Oslo. Tänk också på att fartkamerorna räknar ut medelhastigheten mellan fartkamerorna så det går inte att köra snabbt mellan fartkamerorna som i Sverige. Svenskarna är nog dom som åker dit oftast på fortkörningsböter förutom norrmännen själva då 🙂

Tesla Model S P100D
I värstingmodellen P100D som vi lånar så har bagageutrymmet på sidorna krympts något för att få plats med alla batterierna. Backspegeln är mindre och elegantare i den nya uppdateringen av Model S versionen vi testar. Det tidigare mer spartanska baksätet har nu fått två mugghållare och usbuttag.

På vägen hem kör vi via Oslo och testar den nya Supercharger-stationen med 20 laddplatser.
Tesla Model S P100D

Självklart var vi tvugna att posera med bilen framför Oslos coola operahus.
Tesla Model S P100D

En ytterst viktig faktor för övergången till eldrivna fordon är att göra det smidigt och bekvämt för kunderna att ladda bilen. Tesla-ägare kan enkelt ladda sin bil var som helst. Oavsett om det hemma, på jobbet eller under en långresa så finns Tesla där. Tänk att aldrig mer behöva besöka en bensinmack.
Vi har nästan glömt hur det är att behöva åka och tanka på en bensinmack. Här ser ni en karta med superchargers:

Superchargers stationerna ligger i närheten av anläggningar som vägkrogar, kaféer, WiFi-punkter och köpcentra. Snabbladdningarna har en effekt på 120 kilowatt vilket ger halv laddning på runt 30 minuter. Detta innebär att superchargers är betydligt mer kraftfulla än de övriga alternativ som finns på marknaden idag.

Tesla Model S P100D
Programmet för destinationsladdning ger ägare av Model S och Model X samma bekvämlighet som de har hemma, genom att förse hotell, restauranger och rekreationsanläggningar med samma slags laddningsstationer som våra ägare brukar ha i sina garage. Dessa laddboxar ger räckvidd upp till 96 km per timme, vilket på utan problem fulladdar Model S och Model X på några timmar.
Se alla våra nuvarande stationer genom att gå in på Hitta oss här.

Tesla Model S P100D

Nu är följande utrustning standard i alla Model S och Model S P100D:

Alla Model S:
· Glastak
· Elektrisk bagagelucka
· Premiumstolar
· Luftfjädring

Model S P100D:
· Premiumpaketet:
· Val av premiuminteriör med alla sorters dekor, inklusive kolfiber
· HEPA luftfiltreringssystem av medicinsk kvalitet som förhindrar att virus och bakterier kommer in i kupén
· Bioweapon Defense Mode som blockerar obehaglig lukt, kväveoxider och kolväten från avgaser från att förorena kupéluften med hjälp av två reningsfilter med aktivt kol
· Premiumljuduppgradering som standard med ljud särskilt anpassat för Teslas tysta kupé
· Köldpaket med sätesvärme för alla passagerare, uppvärmd ratt, avfrostning av torkarblad och uppvärmning av spolarmunstycken
· Kolfiberspoiler (Model X)
· Dockningsstation för telefon inkluderad och installerad
· Ludicrous hastighetsuppgradering

Framtidens teknologi
Elbilen har en acceleration och prestanda utöver det vanliga tack vare elmotorernas unika egenskaper. Testbilen Model S P100D accelererar från stillastående till 100 km/h på 2,7 sek och har många exklusiva innovationer utformade med kunden, säkerheten och miljön i fokus. Förarassistanssystemet Autopilot är ett första steg mot autonom körning, Hepa filtret renar luften i kupén och kontinuerliga kostnadsfria uppdateringar ”over-the-air” moderniserar bilen under årens lopp. Den ständiga uppkopplingen gör det möjligt att reparera bilen på distans vilket är en stor tids- och kostnadsfördel för kunden. Mjukuppdateringarna ger alla Tesla de senaste säkerhets- och komfortinnovationerna gratis och bilen känns ny och behåller sitt värde.

I dagsläget erbjuder Tesla ett förarassistanssystem, Autopilot, som tillåter nivå 2 av 5 men hårdvaran som byggs in i alla bilar tillåter nivå 5, dvs helt autonom körning. Hårdvaran kommer att aktiveras när mjukvaran är kalibrerad och lagar tillåter. Teslas framsteg mot självkörande bilar och de möjligheter som autonoma fordon för med sig för samhälle, miljö och den framtida utvecklingen förmedlar Elon Musk i sin Master Plan II.
Enligt det amerikanska säkerhetsinstitutet NHTSA’s utvärdering är det 40 % lägre risk att råka ut för en olycka när Teslas Autopilot är aktiverad “Investigation absolves Tesla, and demonstrates that Autopilot gives 40 % lower risk of an accident” och hela 90 % lägre risk med helt autonoma bilar i framtiden.

Tesla Model S P100D

Teslas rikstäckande laddinfrastrukturnät med i dagsläget 22 Supercharger-stationer och 77 Destination Charging-stationer i Sverige gör det möjligt att köra från Haparanda till Ystad för vidare turer till grannländerna och ända ner till Medelhavet. Snittkostnaden per mil är cirka 2 kr, vilket gör att elbilen har en betydligt lägre driftskostnad än motsvarande fossildriven bil. Den viktigaste skillnaden med att köra Tesla jämfört med andra premiumbilar är att den släpper ut 0 gram CO2 och samtidigt är den snabbaste och säkraste familjebilen.

Vi läste nyligen att ett nytt rekord med en Tesla Model S P100D som körde hela 1078km på en full laddning. Läs mer här.

Text: Love Sahlin
Foto: Jansan Mariyathas
Musik: David Komar