Nokian Hakkapeliitta R2

Nokian Hakkapeliitta R2

Den första Nokian Tyres-fabriken var igång 1904. Mindre än 30 år senare, 1932, började Nokian Däck tillverka bildäck och revolutionerade marknaden bara två år senare då de uppfann världens första vinterdäck. Nokian är nu den ledande leverantören av däck för skogsbruket, tunga maskiner och bilar som drivs i hårda, snöiga förhållanden. Carblog besökte Vianor som ägs av Nokian Tyres för att förstå processen kring byte av däck. Vi testar samtidigt nya Nokian Hakkapeliitta R2 odubbade vinterdäck även kallat friktionsfria.

Vi ställde också frågan hur vi ska förvara vinterdäcken till bilen. Vianor rekommenderar att vi förvarar däcken som vi förvarar potatis, dvs. kallt och svalt. Ett tips som Carblog fick är att vi inte ska glömma att efterdra bultarna då däcken rullat ungefär 10 mil.

Nokian Hakkapeliitta R2

I de flesta nya bilarna så sitter det sensorer i ventilerna på däcken som kallas TPMS:

Tryckövervakning – TPMS
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system som blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

– Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
– Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.

Steg 1
Nya Nokian Hakkapeliitta R2 kommer in och de gamla däcken tas bort från fälgarna.
Nokian Hakkapeliitta R2

Steg 2
Nya däcken appliceras på fälgen.
Nokian Hakkapeliitta R2

Steg 3
Lufttrycket mäts upp.
Nokian Hakkapeliitta R2

Steg 4
Däcken testas via balansering och sedan appliceras zink för att balansera däcken. Förr användes bly.
Om däcken inte är rätt balanserade så känns det runt 70-80km/h.
Nokian Hakkapeliitta R2

Vi uppelver däcken som mycket stabila och säkra på vintervägarna och kan starkt rekommendera dom.