Hur jobbar Nokian med att bli bäst på vinterdäck?

 

Vi har har hört att dubbdäck är vanliga för tyngre bilar, stämmer det? Nja, dubbdäck är generellt fortfarande det som säljer mest men det blir fler och fler som väljer dubbfritt. Tyngden på bilen är oftast inte det som avgör utan oftast väljer folk däck efter var i landet dom bor. Vi försöker alltid få kunden till att välja däck efter vilket klimat dom oftast kör i. Fördelarna med dubbfria vinterdäck är att ljudnivån är lägre samt att rullmotståndet är oftast något lägre.

 

Skiljer det mycket i gummiblandningen?

Ja det kan skilja väldigt mycket, Framförallt mellan sommardäck och vinterdäck där sommardäck har en hårdare gummiblandning än vinterdäcken. Nya Hakkapallitan R3 har en ny typ av struktur som kallas “cap and base” vilket betyder att slitbanans gummiblandning är något mjukare än gummit i botten. Detta gör att däcken får ett bra snö- och isgrepp samtidigt som man bibehåller stabiliteten i däcken.

Vi läste om att ni har oficiellt godkända vinterdäck på er hemsida, vad innebär det?

Transportstyrelsen gjorde om vinterdäckslagen tidigare i år, Det handlar om en processmärkning där alptopp snöflinga (3PMSF) symboliserar det officellt godkända däcken. Tyvärr kommer en del däck som kallas för ”året runt” och tex. vårt sommardäck Rotiiva bli godkända för vinterbruk också, men vi kommer aldrig att rekommendera ett däck som inte är speciellt framtaget för vinterbruk på vintern, för oss är säkerheten nummer 1.

 

Har ni vinterdäck med väldigt lågt rullmotstånd?

Nya Hakkapallitan R3 har lägst rullmotstånd och har vunnit många tester, Både Hakkapallitan 9 och R3 har väldigt låga rullmotståndvärden vilket vi är väldigt stolta över då miljöaspekten är väldigt viktig för oss, vi rankas högt när det gäller sustainable index för däcktillverkning. Ca 20% av bilens bränsleförbrukning går åt till att övervinna bilens rullmotstånd vilket är en stor del. Mellan 2013 och 2018 har vi lyckats sänka rullmotståndet i våra däck med ca 8%, vilket motsvarar avgasutsläpp från 65 000 bilar.

 

Hur långt kan man köra på ett däck?

Hur långt är ett snöre? skämt och sido, det beror väldigt mycket på vilket fordon, modell, storlek på hjul, underlag, temperatur mm och framförallt hur föraren kör. Vi har ett starkt fokus på slitstyrkan i vår däck.

Kör föraren mycket landsväg och motorväg rakt fram i en jämn hastighet så slits däcken väldigt lite (förutsatt att lufttrycket är rätt). Många svenskar är väldigt dåliga på att ha koll på lufttrycket. Vi rekommenderar att ha ca 0.2 bar över vad biltillverkaren skriver ut. Kör föraren mycket i stan så slits däcken mer när det är myket start, stopp och svängar.

 

Vi rekommenderar kunderna att registrera sig på vår hemsida för att ta del av Hakkaskyddet. Kunden får ett års försäkring från inköpsdatumet och får vägassistans.

 

När vi har varit ute och testat Nokians nya Hakkapallitan R3 slås vi hur bra grepp och hur bra köregenskaperna blir på is och snö. Komforten är oslagbar på alla vinterväglag och vi ser att förbrukningen går ner i jämförelse med andra vinterdäck.

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *