Audi Q7 E-tron

Audi Q7 E-tron

Audi Q7 e-tron är Audis första fyrhjulsdrivna dieselhybrid och ingår i satsningen att bredda Audis utbud av kortdistans hybrider som tar dig mellan 50-200 km på en laddning.

Audi Q7 E-tron

Vår frågeställning var givetvis hur en så pass stor och tung SUV klarar sig med en så pass liten elmotor och vad det egentligen gör för prestandan samt miljöpåverkan.

Audi Q7 E-tron

Att vi gillar SUV:en Q7 är ingen hemlighet. Det är en riktigt trevlig bil för långdistansresan tillsammans med familjen eller vännerna och om man behöver packa ordentligt inför en sportresa till fjällen eller landstället. Det är som alltid skönt att sitta högt och det tunga chassit på galna 2445 kg får känslan närmast att likna vid att köra en båt som flyter fram på motorvägen. För att få plats med elmotor, batteri och övrig elektronik så har tjänstevikten ökat på e-tron med 375 kg, något som givetvis inte alltid är uppskattat om man talar i termer om miljö. Prestandan är det dock inget fel på. Den 6-cylindriga turboladdade kompressormotorn på 258 hk tillsammans med elmotorn på 128 hk gör att bilen får ut en totaleffekt på 373 hk och ett vrid på 700 Nm. 0-100 görs på 6,0 och toppfarten är begränsad till 225 km/h.

Audi Q7 E-tron

Elmotorn drivs av ett Litiumjon batteri, 17,3 kWh, som vid full laddning ger en räckvidd på 56 km. Tyvärr så upplever vi att det inte riktigt räcker till för den här typen av bil och eldriften byts ut mot dieseldrift allt för snabbt. I kombination med att det tar ca 5 timmar att ladda upp batteriet till fullt via ett vanligt uttag gör att man som förare till bilen allt för snabbt tröttnar på att köra omkring endast på el hela tiden. Tanken är Q7:ans elmotor ska jobba i stadsmiljö och därmed bidra till bättre miljö. Men frågan är om inte dessa elmotorer främst fyller ett annat syfte för biltillverkarna idag, att hjälpa till att få ner förmånsvärdet och skatten på bilarna, som med denna uppsättning kan klassas som miljöbilar och skapa en ekonomi som får fler att väja bilen enbart av den anledningen. Det i sin tur blir ju lite kontraproduktivt på sikt. Det är bättre om bilarna verkligen kan rulla på sin eldrift tillräckligt långt för att den kontinuerligt ska användas tycker vi. Domen för Q7 e-tron blir helt enkelt att det inte spelar så särskilt stor roll med den lilla elmotorn eller ej sett ur ren kör och miljösynpunkt.

Audi Q7 E-tron

Dagens nya modeller i det övre segmentet av lyx och mellanklassbilar från de ledande tillverkarna har idag en enorm mängd elektronik. Audi Q7 e-tron är givetvis inget undantag och för den otränade känns det nästan övermäktigt ibland att sätta sig in i alla nya funktioner. All denna elektronik till trots så är det tyvärr en nackdel ibland. När bilen får datahaveri så börjar problem att hopa sig och det kan sluta med många besök hos verkstaden eller med dyra försäkringsärenden. Något som vi fått erfara på Carblog vid några tillfällen.

Audi Q7 E-tron

Slutbetyget blir att vi forfarande gillar Q7 lika mycket som tidigare, men skickar samtidigt en uppmaning till bilindustrin att skippa små elmotorer och satsa på lite mer ordentliga elmotorer istället. Till dig som går i köptankar så ger vi rådet att titta på andra elbilar om det är eldrift du är ute efter.

Audi Q7 E-tron

Text: Patrik Öster
Foto: Love Sahlin